איך מתחזקים מרזבים לאורך זמן?

המרזב מחזיק בתפקיד מאוד חשוב בחיי המבנה. הוא מנווט את מי הגשם מחוץ לטריטוריה של הגג, מגן על משטחים צבועים, מונע עומס יתר, מונע נפילת מים לא מבוקרת ואף מונע נזילות. לאור כל זאת המרזב גם מונע בעיות עובש, התנפחות של צבע והצטברות של מים מתחת למרצפות. מכאן שתוספת של מרזב בהחלט חשובה, אך יחד עם זאת יש להבין שאין זה רק מספיק להתקין מרזב ולשכוח ממנו, אלא בין היתר הכרחי לתחזק אותו, כך שהוא ימשיך לשרת נאמנה. כיצד אם כן אפשרי ורצוי לתחזק מרזבים? כל המידע בהמשך המאמר:

לקראת הגשמים

תפקידו של המרזב לנווט כראוי את מי הגשם, אך אם הוא סדוק, הרי שהוא גם דולף ועל כן רצוי להחליפו, פעולה שבין היתר כוללת הוצאה יחסית גבוהה. אי לכך כל מי שיש לו מרזב צריך למנוע עד כמה שניתן בלאי, וזאת באמצעות שירותי אחזקת מרזבים. במה מדובר? ובכן רבים טועים לחשוב שתחזוקה של מרזבים מסתכמת בעלייה חד שנתית לגג (לפני הגשמים הראשונים) בכדי לפנות מהמרזב מצבור של עלים וענפים שהרוח וציפורים הביאו לאורך חודשי השנה. מדוע מדובר בטעות? כי לצד העובדה שמדובר בפעולה מאוד חשובה, גם יש לקחת בחשבון מגוון פעולות משלימות.

הזרמת מים

לאחר שמוודאים שאין לאורך המרזב (ובעיקר בעיקולים ובנקודות החיבור) גושים של אבק ועלים שמייצרים חסימה (כזו שעשויה להוביל את זרימת המים לחדור לרווחים שבין הרעפים), מגיעים לשלב השני של אחזקת מרזבים, לשלב בו מזרימים מים באופן מבוקר לכל אורך התשתית, ולו באמצעות שימוש בצינור השקיה. שלב זה מסייע לנקות עלים וענפים ובו זמנית מעניק יתרון משמעותי נוסף: אם אכן ישנה בעיה, זוכים לזהות אותה בזמן, טרם מגיעים גשמים שייתפסו אותנו לא מוכנים.

מבחינים במוקד סתום – מה עושים?

בהנחה ואכן הזרמתם מים ואיתרתם נקודה בעיתית, יש להתחיל לטפל במקור הבעיה בהקדם. כיצד? ראשית מאוד ייתכן שבעת הניקיון הראשוני פספסתם נקודה שבה נערם לכלוך, כך שרק צריך לפנות אותו באופן ידני, אך אם לא מאתרים את מוקד הבעיה, אפשרי שהוא מצוי בנקודת הכניסה של המים למרזב. במקרה זה רצוי לקחת חוט ברזל, או כל כלי ייעודי לפתיחת סתימות, ופשוט אט אט להחדיר אותו פנימה, מתוך מטרה שהוא ידחוף את מקור הסתימה החוצה.

תחזוקת מרזב חיצוני של בניין

לצד העובדה שמרזב של בית פרטי ניתן לתחזק יחסית בקלות, כמובן כל עוד ישנו סולם גבוה, שומרים על כללי זהירות ואין פחד גבהים, יש לקחת בחשבון שכשמדובר במרזב של בניין הסיפור מעט שונה – כבר לא ניתן לטפס ולתחזק לבד. מה אם כן עושים? בפני דיירי הבניין עומדים שני תפקידים: ראשית טרם מתחילים הגשמים הראשונים עליהם לפנות לחברה מקצועית שמתמחת בהתקנה, תיקון ותחזוקת מרזבים בכדי שזאת תבצע ניקיון תקופתי, ושנית על הדיירים לגלות ערנות, משמע אם הם שמים לב למוקד בעייתי, עליהם לפנות במידי לקבל עזרה מקצועית, כאשר פה חברי הצוות עשויים לטפל בבעיה באופן נקודתי. כיצד? בזכות העובדה שמרזבים מסוג זה בנויים ממקטעים, כך שיותר קל לפרק או לתקן רק את החלק הרצוי.

מעט שעושה הרבה

אם נסכם, נציין שמרזבים בהחלט חשובים, אך נדרש לתחזק אותם כהלכה. פה נחדד שחשוב להבין מתי מסתדרים לבד ומתי פונים לחברה מקצועית, חשוב להיות ערניים לפני הגשם הראשון ואף מראש חשוב לבחור במרזבים איכותיים ושמותקנים כראוי.

 

דילוג לתוכן