מרזבים לבניין – ככה תבחרו מה נכון לכם

בחירה נכונה של מרזבים יכולים לשפר את האפקטיביות של מערכות הניקוז בכל סוגי הבניין. עם זאת, חשוב גם לדעת כיצד להשוות בין סוגי מרזבים ועם מי להתייעץ כדי לשלב אותם במערכת הקיימת או החדשה
מערכת הניקוז של גגות ומרזבים משותפת לכל הדיירים בבנייני מגורים משותפים. בנוסף, מערכות מן הסוג הזה הן חלק בלתי נפרד ממבנים מסחריים, בנייני משרדים וכן הלאה. בגלל שמטרת המערכת היא לנקז החוצה את המים ולהעביר אותם מהגג אל מערכת הניקוז העירונית על מנת למנוע הצפות ורטיבות, יש משמעות גדולה לשאלה באיזה סוג של מרזבים משתמשים.
התפקיד העיקרי של מרזבים לבניין הוא לנתב אותם החוצה ולהעביר את המים בצורה מסודרת מהגג אל מערכת הניקוז שקיימת במפלס הרחוב. בנוסף, מערכת הניקוז אוספת את מי הגשמים מגגות הבניין והיא כוללת נקזים שנמצאים על הגג ומחוברים למערכת האיטום. מאחורי הקירות, יש צינורות ורטיקליים שהמוצא שלהם הוא אופקי ומטרתם להרחיק את המים מקירות המבנה – או כאמור להתחבר ישירות אל מערכת ניקוז שמובילה אותם לניקוז העירוני.

איך ומתי מחליפים מרזבים לבניין?

יש כמה סיטואציות שבהן אנשי מקצוע ונציגי ועד בית של דיירים בבנייני מגורים משותפים צריכים להחליט על סוג המרזבים:

• שיפוץ בניין קיים
• תהליכי התחדשות עירונית עבור כל סוגי המבנים
• בניית בית חדש
• בלאי, שחיקה ותקלות במרזבים הקיימים
• מערכת איטום שלא עומדת בעומס
• מרזבים במצב תקין – אך עם סתימה פנימית

בכל אחד מהמצבים השונים לעיל, אפשר להחליט האם לתקן את המרזבים או להחליף אותם. האופציה של התיקון זולה יותר מבחינה כלכלית, אך היא לא רלוונטית כאשר בונים בניין חדש וגם כאשר הבלאי כבר יותר מדי חמור. לעומת זאת, האופציה של הרכישה יכולה להיות אטרקטיבית בכל המקרים השונם, אך היא מחייבת התייעצות עם אנשי מקצוע.

כך בוחרים מרזבים

בחירה נכונה של מרזבים לבניין תלויה בכמה פרמטרים שונים. ראשית, יש להביא בחשבון את ספיקת המים ואת כמות הנוזלים שאמורים לעבור בתוך המרזבים. באמצעות מידע על כמויות המים שאותן צריך לנקז מתוך הגג אל המערכת העירונית, אפשר למשל לדעת איזה סוג של מרזב לבחור ומה צריכות להיות המידות שלו מבחינת קוטר, עובי וכן הלאה.

בשלב השני, בודקים מאיזה חומרי גלם עשויים סוגים שונים של מרזבים ואיזה מהם יספק את הצרכים של בעלי הדירות בבניין המגורים המשותף – או של בעלי המשרדים בבניינים שנחשבים לנכסים מניבים. בכל אחד מהמקרים האלה, הבחירה בין מרזב פלסטיק, עץ או אלומיניום למשל משפיעה גם על המחיר של הפרויקט וגם על הבלאי והתחזוקה.

תחזוקת מרזבים לאחר התקנה

הדבר החשוב ביותר הוא להיצמד להנחיות של אנשי המקצוע גם בכל הנוגע לתחזוקה של המרזבים לאחר התקנה. בעזרת תחזוקת מרזבים לאחר התקנה ניתן לשפר את היעילות של המרזבים הקיימים, למנוע בלאי ושחיקה וגם לחסוך בהוצאות. כמו כן, גם במקרים כאלה אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע ולדאוג ששירותי התחזוקה של המרזבים יהיו כלולים בעלויות ההתקנה או בתקופת האחריות.

התחזוקה העיקרית שמתבצעת במטרה לשפר את היעילות של מרזבים היא שמירה על גג נקי מחפצים, מניעת כניסת לכלוך תוך הנקזים שנמצאים על הגג וכמובן שטיפה מבפנים ומבחוץ של המרזבים. במקרה של שיפוץ, צריך לבדוק שאין כשל במערכת שגורם לחדירת מים במקומות שונים.

דילוג לתוכן