היווצרות נזילות בגגות רעפים

גג המקורה ברעפים הינו הגג הנפוץ בישראל

גג רעפים אינו מערכת אטומה למים, השיטה למניעת כניסת מים לבית מתחתיו ,נשענת על מבנה הרעף ואופן הנחת הרעפים אחד על גבי השני ,בצורה היוצרת חפיפה ומנתבת את המים לחלק התחתון של הגג. כפועל יוצא מכך- נדרשת תחזוקה , אמנם מינימאלית, לגג הבית לאורך השנים. אופן התקנת המרזב משתנה בהתאם למבנה הגג >>

 

תופעה של חדירת מים מהרעפים לחלל הגג יכולה להיגרם מאחת או יותר מסיבות אלו:

1. רעפים שאינם יושבים בדיוק במקומם ו/או הנחה לא נכונה שלהם.

2. לכלוך לאורך הפחים הקיימים במפגש של הרעפים עם הקירות/ גמלונים/ גגות סמוכים-מונע זרימה סדירה של המים כלפי קצה הגג וגורם לנזילות, לכלוך כזה נגרם בדרך כלל מעלים של עצים סמוכים ויכול להיגרם בבתים חדשים מטיח שהושאר על הפחים לאחר סיום עבודות הבנייה בבית.

3. לעיתים נדירות בעיות בפחים אלו נוצרו עם ההתקנה שלא בוצעה נכון , ובמקרה כזה אין מנוס אלא להתקין מחדש.

4. עלי שלכת מצטברים בפחי המפגש של שיפועים שונים בגג ( "פחי שבר").
באזורים אלו , המנקזים כמות גדולה של מים יכולה להיגרם נזילה מעלים המפריעים לזרימה השוטפת .

5.כל אלמנט המותקן על גג הרעפים הוא נקודת כשל פוטנציאלית ומקור לנזילה עתידית: קולטי- שמש, רגליים של דוד שמש, חלון גג, אנטנה, וכו'.
במקרה של נזילה- יש לוודא שנקודות אלו, הבנויות בדרך כלל מפח- סגורות היטב ואינן פגומות.

איך מזהים נזילה בגג רעפים

זיהוי נזילות לרוב תהליך די פשוט, בעיקר לבעלי דירות או בתים אשר שמים לב לשינויים ברמת הלחות בחדר או שינויים בצבע וצורה של התקרה. שינויים חיצוניים תמיד קלים יותר לזיהוי, אך אנו נתקלים בנזילות סמויות, הצטברות מים בחללים מתחת לרעפים ועוד. סימנים נוספים לנזילות: הופעת עובש וניסיונות כושלים להיפתר ממנו, ייתושים שהמקור שלהם אינו ידוע, בעיות בריאותיות (עקב לחות גבוהה, עובש). ניתן להיעזר בשירותי איטום וצילום טרמי, אך כדי להימנע מבעיות מהסוג הזה בעתיד יש להתקין מערכת מרזבים, אשר תתאים למבנה הגג ותהיה קלה לתחזוקה.

דילוג לתוכן